Κατανόηση λόγου | Ομιλία |
Από 0 έως 3 μηνών | |
Γυρίζει προς τα εμάς όταν μιλάμε. | Επαναλαμβάνει την ίδια συλλαβή πολύ συχνά («γκου», «κου»). |
Χαμογελάει όταν του μιλάμε. | Χαμογελάει όταν μας βλέπει. |
Φαίνεται πως αναγνωρίζει τη φωνή μας και ησυχάζει αν κλαίει. | Κλαίει διαφορετικά για διαφορετικές του ανάγκες. |
Σταματά μια δραστηριότητα για να προσέξει μια άγνωστη φωνή. | |
Κατανόηση λόγου | Ομιλία |
Από 4 έως 6 μηνών | |
Ανταποκρίνεται στο «όχι» και σε διαφορετικούς τόνους φωνής. | Μας λέει (με ήχους ή κινήσεις) αν θέλει να κάνουμε κάτι. |
Κοιτά τριγύρω για να εντοπίσει την πηγή νέων ήχων, π.χ. κουδούνι πόρτας, ηλεκτρική σκούπα, σκύλος. | Παράγει «γουργουριστούς» ήχους όταν μένει μόνο του ή όταν παίζει μαζί μας. |
Παρατηρεί παιχνίδια που κάνουν ήχους. | Το βάβισμα του μοιάζει πιο πολύ με πραγματική ομιλία κι έχει πολλούς διαφορετικούς ήχους όπως «π», «μπ» και «μ». |
Δίνει προσοχή στην μουσική. | |
Κατανόηση λόγου | Ομιλία |
Από 7 μηνών έως 1 έτους | |
Του αρέσουν παιχνίδια όπως το «κούκου – τζα» και το «πάει ο λαγός». | Το βάβισμά του έχει σύντομες αλλά και μακρές ομάδες ήχων όπως «τατα, απαπ, μπιμπιμπιμπι» |
Αρχίζει να ανταποκρίνεται σε ενήλικες («Έλα εδώ», «Θέλεις άλλο;»). | Χρησιμοποιεί ήχους που μοιάζουν με ομιλία και όχι σε κλάμα για να κερδίσει και να κρατήσει την προσοχή μας. |
Ακούει με προσοχή όταν του μιλάνε. | Μιμείται διάφορους ήχους ομιλίας. |
Αναγνωρίζει λέξεις/ονόματα κοινών αντικειμένων, όπως «ποτήρι», «παπούτσι», «γάλα». | Έχει 1 ή 2 λέξεις («γειά», «μπαμπά», «μαμά», «ναι») αν και μπορεί να μην είναι καθαρές. |
Γυρίζει και κοιτά όταν φωνάζουν το όνομά του. | |
Κατανόηση λόγου | Ομιλία |
Από 1 έως 2 ετών | |
Δείχνει εικόνες σε βιβλίο όταν τις ονομάζουμε. | Παράγει όλο και περισσότερες λέξεις κάθε μήνα |
Δείχνει μερικά μέρη του σώματος όταν του ζητηθεί. | Βάζει 2 λέξεις μαζί («κι άλλο γάλα», «όχι μπάλα», «μαμά τσάντα»). |
Ακολουθεί απλές εντολές και κατανοεί απλές ερωτήσεις «Κύλα τη μπάλα», «Φίλα το μωρό», «Που είναι τα παπούτσια σου;» | Χρησιμοποιεί κάποιες ερωτήσεις 1–2 λέξεων («Γάλα που;», «Κάνε γεια», «Τι αυτό;»). |
Παρακολουθεί απλές ιστορίες, τραγουδάκια και δίστιχα. | Χρησιμοποιεί πολλούς διαφορετικούς ήχους συμφώνων στην αρχή λέξεων. |
Κατανόηση λόγου | Ομιλία |
Από 2 έως 3 ετών | |
Κατανοεί διαφορές στη σημασία «πάνω – κάτω», «μέσα – πάνω», «μεγάλο – μικρό», «ξεκινάω σταματάω». | Χρησιμοποιεί «προτάσεις» 2–3 λέξεων για να μιλήσει σχετικά και να ρωτήσει για πράγματα και χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό. |
Ξεχωρίζει τον ενικό από τον πληθυντικό | Η ομιλία του γίνεται κατανοητή από γνωστούς ακροατές τις περισσότερες φορές(περίπου το 50%-70%). |
Ακολουθεί δύο εντολές («Πάρε το βιβλίο και βάλτο πάνω στο τραπέζι» ). | Έχει μια λέξη σχεδόν για το καθετί. |
Απαντά σε ερωτήσεις «τι» και «ποιος» και παρακολουθεί εύκολα απλές συνομιλίες. | Ζητά ή κατευθύνει την προσοχή του συχνά σε αντικείμενα μα το να τα ονομάζει. |
Κατανόηση λόγου | Ομιλία |
Από 3 έως 4 ετών | |
Αναγνωρίζει 3-4 χρώματα | Μιλάει για δραστηριότητες που έκανε στο σχολείο ή στα σπίτια φίλων. |
Αναγνωρίζει μερικά σχήματα(κύκλος, τετράγωνο) | Χρησιμοποιεί το «θα» για το μέλλον και λέξεις όπως «εγώ, εμείς, αυτός, εκείνος» |
Κατανοεί απλές ερωτήσεις με το «ποιος», «τι», «που» και μπορεί να απαντήσει. | Άνθρωποι εκτός της οικογένειας συνήθως καταλαβαίνουν στην ομιλία του παιδιού. |
Αναγνωρίζει τη χρήση 3 τουλάχιστον αντικειμένων(κλειδί, ομπρέλα) | Χρησιμοποιεί πολλές προτάσεις με τέσσερις ή περισσότερες λέξεις και επιρρήματα όπως «αργότερα, σύντομα, γρήγορα» |
Κατανόηση λόγου | Ομιλία |
Από 4 έως 5 ετών | |
Παρακολουθεί μεγάλες ιστορίες και απαντά σε απλές ερωτήσεις. | Η φωνή του ακούγεται καθαρά όπως των άλλων παιδιών. |
Μπορεί να συγκρίνει 3 εικόνες(ποια είναι η πιο ωραία κ.α.) | Χρησιμοποιεί προτάσεις που δίνουν πολλές πληροφορίες (π.χ. Μου αρέσει να διαβάζω τα βιβλία μου). |
Ακούει και καταλαβαίνει τα περισσότερα από αυτά που λέγονται στο σπίτι και στο σχολείο. | Λέει ιστορίες που μένουν πιστές στο θέμα. |
Κατανοεί σύνθετες προτάσεις. | Επικοινωνεί εύκολα με άλλα παιδιά και ενήλικες. |
| Παράγει όλους τους ήχους σωστά. |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου