Τετάρτη, 21 Ιανουαρίου 2015

Συμπτώματα ειδικής γλωσσικής διαταραχής

Με τον όρο Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (Ε.Γ.Δ/SLI) περιγράφετε η καθυστερημένη γλωσσική ανάπτυξη, αφού πρώτα έχουμε αποκλείσει ως αιτίες τον αυτισμό, την κώφωση, νοητική υστέρηση και ότι άλλο μπορεί να υπάρχει σε νευρολογική βάση.
Η συχνότητα εμφάνισης στο σχολικό πληθυσμό υπολογίζεται περίπου στο 6%-7% και επηρεάζει πιο συχνά τα αγόρια.
Μερικά συμπτώματα που σχετίζονται με την Ειδική Γλωσσική Διαταραχή είναι:
  • Μικρή χρονολογική καθυστέρηση στην απόκτηση γλωσσικών ορόσημων (πχ. πρώτη λέξη, φράση) και γενικά βραδύς ρυθμός ανάπτυξης.
  • Φωνολογικές δυσκολίες. Παιδάκια που συνήθως αργούν να "καθαρίσουν" την ομιλία τους, αργώντας να προφέρουν σωστά όλους τους φθόγγους.
  • Σημασιολογικές δυσκολίες. Ανώριμος λόγος, εκφραστικό και δεκτικό λεξιλόγιο κάτω του μέσου όρου απόδοσης σύμφωνα με την ηλικία του παιδιού. Μπερδεύουν λέξεις με κοντινές σημασίες πχ. μακρύς - ψηλός, "είναι μακρύς άνδρας", μειωμένη ικανότητα για ανάκληση πληροφοριών και αφαιρετική σκέψη. Δυσκολία εκμάθησης νέων λέξεων.
  • Πραγματολογικές δυσκολίες.  Δυσκολία διατήρησης ενός θέματος, δεν ξεκινάνε μια συζήτηση, μειωμένη χρήση ερωτηματικών προτάσεων, δεν χρησιμοποιούν όρους ευγένειας, μειωμένη ικανότητα στο να ζητήσουν/δώσουν διευκρινίσεις.
  • Δυσκολίες στο συντακτικό επίπεδο. Χαμηλό μέσο μήκος πρότασης με απλουστευμένη γραμματική και απλή δομή προτάσεων Υποκείμενο-Ρήμα-Αντικείμενο. Δεν χρησιμοποιούν άρθρα και αντωνυμίες. Δεν κατανοούν χρόνους και πρόσωπα ρημάτων, ενικός-πληθυντικός. Χρησιμοποιούν λάθος καταλήξεις . πχ "έχω δύο γιαγιές", "χτες τρώω πίτα", "ο λύκος ήταν μαύρο.
Σε σχολικό επίπεδο τα παιδιά δυσκολεύονται πολύ στην ανάγνωση, βρίσκουν μέσα στα βιβλία λέξεις που δεν καταλαβαίνουν. Δεν απομνημονεύουν εύκολα τη σημασία των λέξεων ή τις ίδιες τις λέξεις με αποτέλεσμα να μην καταλαβαίνουν το δάσκαλο όταν τους εξηγεί κάτι δύσκολο ή αφηρημένο. Πολλά παιδιά παραπονιούνται ότι τα κοροϊδεύουν στην τάξη.
Τα αίτια της διαταραχής δυστυχώς δεν είναι γνωστά αν και οι ενδείξεις υποδεικνύουν ότι η συγκεκριμένη κατάσταση μπορεί να είναι μια μορφή ανωμαλίας του εγκεφάλου. Τα παιδιά με Ε.Γ.Δ δεν έχουν σαφή εγκεφαλικές βλάβες ή ανατομικές διαφορές από τα άλλα παιδιά σε τμήματα των εγκεφαλικών ημισφαιρίων. Ωστόσο υπάρχουν ενδείξεις ότι μπορεί να περάσει από τους γονείς στα παιδιά. 
Διάγνωση - Θεραπεία
Ο έγκαιρος εντοπισμός της διαταραχής είναι πολύ σημαντικός για την επιτυχία των παρεμβάσεων. Η Ε.Γ.Δ διαγιγνώσκεται από την κλινική παρατήρηση του παιδιού και από την διαδικασία συμπλήρωσης ενός ερωτηματολογίου από τους γονείς σε παιδιά 2 - 3 ετών.
Ο λογοθεραπευτής είναι αυτός που θα αξιολογήσει το παιδί και θα βγάλει το σχετικό πόρισμα.  
Η εντατική παρέμβαση μπορεί να επιτρέψει στο παιδί να αποκομίσει σημαντικά οφέλη, με τη μοντελοποίηση των κατάλληλων γλωσσικών μορφών με τις οποίες το παιδί δυσκολεύεται και να είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική.
Ο λογοθεραπευτής αφού αξιολογήσει τους τομείς της γλωσσικής λειτουργίας του παιδιού, θα δουλέψει μαζί του σε πολλαπλά επίπεδα, ανάλογα με τις ανάγκες του παιδιού: αρθρωτικό, φωνολογικό, γραμματικό-συντακτικό επίπεδο και μεταγλωσσικό, λεξιλογικό και σημασιολογικό.
Τα παιδιά με Ειδική Γλωσσική Διαταραχή συχνά κινδυνεύουν για μειωμένη απόδοση σε άλλους τομείς της ζωής τους λόγω της δυσκολίας τους στο να μη χρησιμοποιούν με ευχέρεια τη γλώσσα. Η Ε.Γ.Δ αν δεν αντιμετωπιστεί μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένη κοινωνική αλληλεπίδραση και μειωμένη σχολική απόδοση.
 Επικοινωνήστε μαζί μας για δωρεάν αξιολόγηση στα τηλέφωνα 2314 316 306,  6974190169 ή εκφράστε μας τις απορίες σας στο tzileroglou_p@yahoo.gr.

Τζιλέρογλου Καλλιόπη
Λογοθεραπεύτρια - Ειδική Παιδαγωγός 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου