Δευτέρα, 18 Ιουνίου 2012

Αυτισμός και πρόγραμμα Son-Rise (θεραπεία με παιχνίδι)


Η ιστορία του Son-Rise
To Son-Rise πρόγραμμα δημιουργήθηκε από τους Neil Kaufman και Samahria Lyte Kaufman όταν ο γιός τους Raun διαγνώστηκε με σοβαρό αυτισμό στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και στις αρχές του 1970. Όταν ο Raun εμφάνισε αυτιστικές συμπεριφορές μετά από μια σειρά από λοιμώξεις του αυτιού, οι Kaufmans στράφηκαν στην ιατρική κοινότητα για τη διάγνωση και πρώιμη παρέμβαση. Ανικανοποίητοι από τις απαντήσεις των ειδικών και από την πρόγνωση ότι ο αυτισμός είναι αθεράπευτη διαταραχή, ξεκίνησαν ένα δικό τους πρόγραμμα βασισμένο στην ιδέα ότι το παιδί τους εμφανίζει αυτές τις συμπεριφορές για κάποιον λόγο που κάνει αίσθηση μόνο σε αυτόν. Οι γονείς του  προσπάθησαν να επικοινωνήσουν μαζί του όχι προκαλώντας το παιδί σε δικές τους συμπεριφορές αλλά πλησιάζοντας το παιδί με την μίμηση όλων των στερεοτυπικών κινήσεων(λικνίσματα, περιστροφή χεριών κ.α.) ενώ παράλληλα εισήγαγαν την βλεματική  επαφή, τον λόγο κ.α. Έτσι λοιπόν αυτό το εντατικό πρόγραμμα μετέτρεψε τον Raun από ένα βουβό και αποσυρμένο παιδί με δείκτη νοημοσύνης κάτω του 30 σε ένα νεαρό με υψηλή λεκτική επικοινωνία και κοινωνική αλληλεπίδραση με δείκτη νοημοσύνης κοντά στην ιδιοφυία.
Χωρίς να δίνει ιδιαίτερη σημασία στην προηγούμενη κατάστασή του, ο Raun αποφοίτησε από ένα πανεπιστήμιο της Άιβι Λιγκ (Ivy League University) και πήγε να γίνει ο διευθυντής ενός εκπαιδευτικού κέντρου για παιδιά σχολικής ηλικίας. Επί του παρόντος διδάσκει οικογένειες και άτομα στο Θεραπευτικό Κέντρο Αυτισμού της Αμερικής. Μετά τη δημοσίευση του πρώτου σε πωλήσεις βιβλίου, Son-Rise και το βραβείο από το NBC για την ταινία «Son-Rise: Ένα θαύμα αγάπης», οι Kaufmans κατακλύστηκαν από αιτήματα για βοήθεια.
Ανταποκρινόμενοι στο αίτημα αυτό, οι Kaufmans ίδρυσαν το Ινστιτούτο Επιλογής και το Θεραπευτικό Κέντρο Αυτισμού της Αμερικής, όπου προσφέρουν το Πρόγραμμα Son-Rise από το 1983.
Πώς ωφελούνται τα παιδιά με αναπηρία από τις αρχές και τις τεχνικές του Προγράμματος Son-Rise;
•    Η συμμετοχή στις επαναληπτικές και τελετουργικές συμπεριφορές ενός παιδιού παρέχει το κλειδί για το ξεκλείδωμα του μυστηρίου αυτών των συμπεριφορών και διευκολύνει τη βλεμματική επαφή, τη κοινωνική ανάπτυξη και την ένταξη των άλλων στο παιχνίδι.
•    Η αξιοποίηση του κινήτρου του κάθε παιδιού προάγει τη μάθηση και δημιουργεί τα θεμέλια για εκπαίδευση και απόκτηση δεξιοτήτων.
•    Η διδασκαλία μέσω διαδραστικού παιχνιδιού έχει ως αποτέλεσμα την ενεργή και ουσιαστική κοινωνικοποίηση και επικοινωνία.
•    Η χρήση ενέργειας, διέγερσης και ενθουσιασμού απασχολεί το παιδί και εμπνέει μια συνεχή αγάπη μάθησης και αλληλεπίδρασης.
•    Η υιοθέτηση μιας μη κριτικής και αισιόδοξης στάσης μεγιστοποιεί την απόλαυση, την προσοχή και την επιθυμία του παιδιού σε κάθε σημείο του Προγράμματος Son-Rise.
•    Η τοποθέτηση του γονέα ως η πιο σημαντική και διαρκής πηγή γνώσεων του παιδιού παρέχει μια συνεπής και πειστική εστίαση στην κατάρτιση, την εκπαίδευση και την έμπνευση.
•    Η δημιουργία ενός ασφαλούς έργου / παιχνιδιού και χωρίς να αποσπάται η προσοχή διευκολύνει το βέλτιστο περιβάλλον για μάθηση και ανάπτυξη.
Αρχές θεραπείας του αυτισμού σύμφωνα με το Πρόγραμμα Son-Rise
•    Οι δυνατότητες του παιδιού σας είναι απεριόριστες.
•    Ο αυτισμός δεν είναι μια συμπεριφορική διαταραχή.
•    Το κλειδί για τη μάθηση το κρατούν τα κίνητρα και όχι η επανάληψη.
•    Οι "έμμονες" συμπεριφορές του παιδιού σας έχουν μεγάλη σημασία και αξία.
•    Ο γονιός είναι η καλύτερη πηγή γνώσεων ενός παιδιού.
•    Το παιδί σας μπορεί να έχει πρόοδο σε σωστό περιβάλλον.
•    Οι γονείς και οι επαγγελματίες είναι πιο αποτελεσματικοί όταν νιώθουν άνετα με τα παιδιά τους, αισιόδοξοι για τις ικανότητες του παιδιού τους και ελπιδοφόρα για το μέλλον των παιδιών τους.
•    Το Πρόγραμμα Son-Rise μπορεί να συνδυαστεί αποτελεσματικά με άλλες καλές θεραπείες, όπως οι βιοϊατρικές παρεμβάσεις, θεραπεία αισθητηριακής ολοκλήρωσης, διαιτητικές αλλαγές (χωρίς γλουτένη/καζεΐνη), θεραπεία ακουστικής ολοκλήρωσης κ.α.

Τζιλέρογλου Καλλιόπη Λογοθεραπεύτρια MSc
Ειδικευμένη στις Επικοινωνιακές Διαταραχές κατά την Ανάπτυξη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου