Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2013

Παραμύθι και γλωσσική ανάπτυξη

 
Μια φορά και έναν καιρό......
Μια φράση που μαγεύει μικρούς και μεγάλους και μας ταξιδεύει σε ένα κόσμο διαφορετικό, γεμάτο φαντασία, αισιοδοξία και χαρά. Μπορεί άραγε το παραμύθι να βοηθήσει στη γλωσσική εξέλιξη του παιδιού; Μπορούμε με έναν τόσο όμορφο τρόπο να παρέμβουμε έτσι ώστε το βρέφος μελλοντικά να αναπτύξει μεγαλύτερο λεξιλόγιο; Σύμφωνα με έρευνες παιδιά που από την βρεφική ηλικία (όχι προτού μπορέσει να σταθεί καθιστό) έχουν έρθει σε επαφή με παραμύθια, έχουν αναπτύξει μεγαλύτερο λεξιλόγιο και καλύτερο προγνωστικό δείκτη όσον αφορά τη μεταγενέστερη κατανόηση κειμένων. Το παραμύθι καλλιεργεί το έδαφος για τις μεταγενέστερες εκφραστικές γλωσσικές επιδόσεις του βρέφους. Η ανάγνωση μπορεί να ξεκινήσει από τη στιγμή που το βρέφος θα μπορέσει να σταθεί σε καθιστή θέση. Μπορεί το βρέφος να είναι ακόμα στη προ-λεκτική φάση και να μην καταλαβαίνει αυτά που του διαβάζουμε αλλά είναι απαραίτητο για τη μελλοντική γλωσσική του ανάπτυξη.
Πως μπορούμε να διαχειριστούμε ένα παραμύθι
  • Διαλέγουμε μεγάλα εικονογραφημένα παραμύθια. Μέσα από τις εικόνες εμπλουτίζετε το λεξιλόγιό του μαθαίνοντάς του καινούρια ρήματα και ουσιαστικά.
  • Διαβάστε με ενθουσιασμό και βάλτε χρώμα στη φωνή σας, έτσι θα κρατήσετε περισσότερο το ενδιαφέρον του παιδιού σας.
  • Ζητήστε να σας δείξει στην εικόνα διάφορα αντικείμενα ή ζωάκια, πχ "Που είναι το λαγουδάκι;" Αν το παιδί είναι ακόμα μικρό για να απαντήσει μόνο του, τότε παίρνουμε το χέρι του και το δείχνουμε λέγοντας πχ. "Εδώ είναι το λαγουδάκι"
  • Κάντε ερωτήσεις κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης για να σιγουρευτείτε ότι το παιδί σας παρακολουθεί και έχει καταλάβει την ιστορία για να μπορέσει να συνεχίσει.
  •  Ενσωματώστε και δικές σας ερωτήσεις τύπου: "Και τώρα τι θα κάνει;",  "Που μπορεί να κρυφτεί;", " Τι είναι σωστό να κάνει;" για να ενισχύσετε την κριτική του ικανότητα και την εύρεση λύσης προβλημάτων.
  •  Ρωτήστε το "και μετά τι θα γίνει;" για να ενισχύσετε τη φαντασία του.
  • Ρωτήστε το πως πιστεύει ότι νοιώθουν οι ήρωες και γιατί. Έτσι αρχίζει να κατανοεί και τα δικά του συναισθήματα και τις καταστάσεις που τα προκαλούν.
  • Βάλτε γνωστικούς στόχους, πχ. να μάθουμε τα χρώματα, τα σχήματα, τους αριθμούς κα.
  • Διαβάστε το παραμύθι πολλές φορές μέσα στο μήνα ώστε στο τέλος να είναι σε θέση να σας το διηγηθεί μόνο του με τη χρήση εικόνων.
Αφήστε το παιδί να διαλέξει την επόμενη φορά στο βιβλιοπωλείο το παραμύθι που θέλει!
Να θυμάστε ότι δεν είναι μάθημα αλλά ένα απλό παραμύθι!
Καλή ανάγνωση!!
Τζιλέρογλου Καλλιόπη
Λογοπεδικός MSc

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου